Tretina Američanov odmieta evolučnú teóriu

Tretina obyvateľov Spojených štátov amerických odmieta uznať teóriu o evolučnom pôvode človeka a myslí si, že ľudský druh existuje v nemennej forme od počiatku sveta. Vyplýva to z prieskumu spoločnosti Pwe Reseasch Center, o ktorom informovala agentúra Reuters.

Tretina Američanov odmieta evolučnú teóriu

Ilustračná fotografia, zdroj: commons.wikimedia.com, Frank Brueck

33 percent dospelých Američanov úplne odmieta teóriu o vývoji človeka z nižších živočíšnych druhov. Šesťdesiat percent respondentov uviedlo, že síce v evolúciu verí, ale z toho len polovica z nich ju považuje za prirodzený proces. Zvyšok sa domnieva, že evolúciu riadi Boh, alebo nejaká iná vyššia sila.

Tieto údaje sa príliš nelíšia od posledného podobného prieskumu v roku 2009. V názoroch na evolúciu sa však začínajú o mnoho viac odlišovať priaznivci dvoch hlavných amerických politických strán - demokratov a republikánov.

Zatiaľ čo medzi voličmi demokratov uznávajú teóriu evolúcie britského vedca Charlesa Darwina 67 percent ľudí namiesto predchádzajúcich 64 percent, u republikánov tento pomer poklesol z 54 percent na 43.

Dvadsaťštyri percentný rozdiel medzi oboma tábormi je podľa analytikov predovšetkým dôsledkom posilňujúceho postavenia hnutia Tea Party v republikánskej strane. Práve jeho priaznivci šíria v USA myšlienky takzvaného kreacionizmu, podľa ktorého je evolúcia dielom Boha.

Teória o evolúcii je v posledných rokoch v Spojených štátoch aj predmetom búrlivej politickej debaty. Vyučovacie hodiny vedeckej výučby na školách sa podľa webu agentúry Belga stali bojovým poľom medzi prívržencami necirkevného vyučovania v štátnych školách a kresťanskými fundamentalistami, ktorí presadzujú učenie o stvorení sveta Bohom.