S novou aplikáciou sa dá pitevňa navštíviť aj doma
— Lenka UherováMedicína je jedným z najnáročnejších štúdií. Akékoľvek spríjemnenie, či zjednodušenie tohto procesu je tak o to cennejšie. S nápadom ako na to prednedávnom prišiel medik z Lekárskej fakulty UK. Študent Tomáš Brngál so svojim tímom vytvoril študentský startup Virtual Medicine, ktorý pomocou špeciálnych okuliarov sprevádza študentov virtuálnou pitevňou.
Medik UK Tomáš Brngál (druhý sprava) so svojim tímom, archív: Tomáš Brngál
Tomáš Brngál z Lekárskej fakulty UK prišiel s nápadom vytvoriť medicínsku virtuálnu aplikáciu už pred dvoma rokmi. Oslovil vtedy Miloša Svrčeka, študenta informatiky z Fakulty elektrotechniky a informatiky STU, a za veľkej podpory prednostky Anatomického ústavu Elišky Kubíkovej a Andreja Thurza, priekopníka slovenskej 3D tlače v medicíne, vytvorili virtuálnu učebňu podobnú pitevni, kde si študenti môžu prezerať trojrozmerné časti ľudského tela.
Môžu si ich „ohmatať“ i rozobrať
Tomáš Brngál už pri prvom kontakte s virtuálnou realitou pochopil jej potenciál. Keďže mal v tom čase navyše čerstvo za sebou skúšku z anatómie, napadlo mu, či by sa virtuálna realita nedala spojiť práve s anatómiou. Takáto aplikácia by totiž mohla začínajúcim medikom pomôcť lepšie pochopiť jednotlivé anatomické vzťahy – napríklad medzi cievami a kosťami, či v usporiadaní svalov.
Anatómia je morfologická veda a aj keď je každá štruktúra opísaná v atlase, môže byť ťažké si ju predstaviť. „Pritom sa všetky tieto štruktúry dajú vizualizovať v 3D a študent s nimi môže ľubovoľne manipulovať vo virtuálnej realite. Myslím si, že ak to človek raz skúsi, je to lepšie ako keby to stokát videl,“ hovorí Tomáš Brngál.
Vďaka aplikácii sa študent môže tiež lepšie sústrediť na učivo. Použiť ju totiž môže kdekoľvek – napríklad aj vo vlaku, kde ho vďaka nej nič nerozptyľuje. Študent podľa Brngála zapája aj viac zmyslov, vie si štruktúry lepšie predstaviť, ako pri učení sa z knihy, a navyše si pri zážitkovom učení aj viac zapamätá.
Aplikácia sa používa jednoducho. Užívateľ si nasadí špeciálne okuliare, a môže ľubovolne manipulovať s najrôznejšími 3D modelmi – od kostí až po nervy. Vie ich pritom otáčať, oddeľovať, zväčšovať, či skladať – ako keby v ruke držal reálne časti tela. Môže tiež otestovať svoje vedomosti a súčasťou prehliadky sú aj popisy, ktoré nahrádzajú úlohu učebnice.
To všetko možno vidieť v počítačovej, ale aj v mobilnej verzii.
Takto vyzerá používanie aplikácie v praxi, archív: Tomáš Brngál
Majú smelé ciele
Tím okrem Tomáša Brngála a Miloša Svrčeka tvorí už aj niekoľko programátorov, 3D umelec a dobrovoľníci. Ich víziou je spraviť štúdium medicíny pochopiteľnejším a zaujímavejším a dosiahnuť, aby sa medici učili jednoduchšie a efektívnejšie. S tým študentom pomáhajú aj programátori z Čiech, nakoľko na Slovensku je nedostatok takto vysokošpecializovaných vývojárov.
Tím chce aplikáciu dokončiť ešte tento rok a postupne ju začať predávať. Potom chcú postupne vyvíjať ďalšie pokročilé medicínske aplikácie, ktoré budú pomáhať nielen študentom medicíny, ale tiež zjednodušovať prácu lekárom.
„Vytvárame vývojárske štúdio, a v budúcnosti by sme sa chceli zamerať aj na ďalšie medicínske odbory,“ hovorí Tomáš Brngál o plánoch do budúcna. Okrem anatómie, ktorú považuje za stavebný kameň medicíny, by chcel rozvíjať aj aplikácie z predmetov ako sú fyziológia, patofyziológia, či imunológia, čiže odbory, ktoré sú dosť abstraktné.
Aj keď je študentský startup Virtual Medicine ešte v testovacej fáze, vývojári zaň už získali niekoľko ocenení. Uspeli napríklad v súťaži Slovak Student Startup Cup v kategórii Veda a medicínske technológie a na súťaži Quick pitch v rámci konferencie Startup or Shutdown získali prvé miesto.
Komentáre