Tretina ľudí závidí na Facebooku svojim priateľom

Zdieľané fotky z dovolenky, či veľké množstvo „lajkov“ v nás na Facebooku vyvoláva závisť. Niektorých z nás to vyprovokuje k väčšej aktivite a prezentovaniu vlastných úspechov.

Tretina ľudí závidí na Facebooku svojim priateľom

Ilustračná fotografia, zdroj: flickr.com, MoneyBlogNewz

Miliarda aktívnych užívateľov a 30 miliárd zdieľaných sociálnych informácií - tieto čísla robia z Facebooku jednu z najpopulárnejších webových stránok a a jednu z najväčších databáz osobných informácií na svete.

Nemeckí vedci však nedávno prišli s prekvapujúcim zistením. Viac ako tretina ľudí trpí po návšteve svojho profilu na Facebooku pocitmi frustrácie, ktoré pramenia zo závisti.

S týmito zisteniami prišiel tím, zložený z vedcov z Technickej univerzity v Darmstadte a Humboldtovej univerzity v Berlíne.

„Prístup k veľkému množstvu pozitívnych noviniek a profilov zdanlivo úspešných priateľov spôsobuje, že sa s nimi porovnávame, čo môže ľahko vyvolať závisť,“ vysvetľuje projektová manažérka výskumu Hanna Krasnova.

Vo výskume využili nemeckých študentov, ktorí strávia denne na Facebooku 5 až 30 minút.

Špirála závisti

Ako najčastejšiu príčinu závisti označili fotky z dovolenky. „Je to výsledok veľkého množstva fotiek z dovolenky zdieľaných na Facebooku, ktoré sú obzvlášť populárne medzi nemeckými užívateľmi,“ tvrdí Thomas Widjaja z Technickej univerzity v Darmstadte.

Za nimi nasleduje sociálna interakcia, ktorú vedci merajú napríklad početnosťou „lajkov“ a komentárov pod zdieľanými statusmi, či narodeninovými blahoželaniami.

„Ukazuje sa, že rozšírená a všadeprítomná závisť na stránkach sociálnych sietí, podrýva v ich užívateľoch spokojnosť s vlastným životom,“ píše sa v správe z výskumu.

Niektorých potom Facebook odrádza natoľko, že si zrušia vlastné kontá, alebo obmedzia návštevnosť, mnohí sa však snažia „vylepšovať“ svoje profily tým, že píšu o vlastných úspechoch.

To zase vyvoláva novú závisť a tak vzniká niečo ako „špirála závisti“.

„Z pohľadu firmy, naše zistenia signalizujú, že užívatelia bežne vnímajú Facebook ako stresujúce prostredie, čo môže dlhodobo ohroziť udržateľnosť takej platformy,“ uzatvárajú autori výskumnej správy.

Odporučiť e-mailom

Komentáre

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta vedy priamo do Vášho e-mailu

* povinné polia