Dôkazov o vode na Marse pribúda, nie všetky sa potvrdia

Rovné ryhy na piesočných dunách Marsu zrejme nevytvorila voda, ale kusy zmrznutého oxidu uhličitého, takzvaného suchého ľadu. Podľa serveru NASA k tomuto možnému záveru dospeli vedci pri študovaní fotografií, ktoré boli odfotené z obežnej dráhy červenej planéty.

Dôkazov o vode na Marse pribúda, nie všetky sa potvrdia

Ilustračná fotografia, zdroj: nasa.gov

Tieto lineárne ryhy s vyvýšenými valmi po stranách sú veľké od niekoľko sto metrov až do 2,5 kilometra a široké niekoľko metrov. Na rozdiel od jarkov, ktoré ostávajú na Zemi po tečúcej vode, nekončia žiadnou sutinou. Na ich konci sú namiesto toho jamy.

„Tečúca voda so sebou nesie suť, ktorá sa na konci vejárovito usadzuje,“ tvrdí vedecká pracovníčka Národného úradu pre letectvo a vesmír (NASA) Serina Diniegaová. „V lineárnych ryhách neprenášate žiadny materiál. Vyrývate brázdu vytlačovaním materiálu do strán.“

Zábery získané zo sondy Mars Reconnaissance Orbiter (MRO) v priebehu marsovskej zimy ukazujú piesočné duny, pokryte zamrznutým oxidom uhličitým. Ryhy sa objavujú pritom na rovnakých miestach ako na snímkach, ktoré vznikli na jar. Na niektorých sú v brázdach dokonca vidieť objekty, ktoré by podľa predpokladov vedcov mohli byť práve odlomené kusy suchého ľadu.

Podľa tejto teórie teda jamy na konci rýh vytvorili bloky suchého ľadu, ktorý sa potom, čo dorazil až dole, úplne vyparil a nič po ňom neostalo. Schádzanie suchého ľadu po svahu duny podľa vedcov pripomína pohyb malého vznášadla. Zmrznutý oxid uhličitý sa totiž pri topení okamžite mení z pevného skupenstva na plynné. Vznikajú tak plynové vankúše, na ktorých sa bloky vznášajú smerom dole.

Opportunity našiel skalu s ílom

Vozidlo Opportunity však prišlo s iným objavom. Na povrchu planéty objavilo skalu, ktorá by podľa vedcov mohla obsahovať ílové minerály. Ich výskyt pritom naznačuje, že hornina bola niekedy v minulosti vystavená dlhodobejšiemu pôsobeniu vody. Robotické vozidlo na Marse sa snaží nájsť prítomnosť vody už deväť rokov.

Vzhľadom k tomu, že röntgenový spektrometer vozidla dokáže rozpoznávať len jednotlivé prvky v hornine, nie však jej mineralogické zloženie, je ťažké objav oficiálne a stopercentne potvrdiť. Vedci napriek tomu tvrdia, že už samotná prítomnosť ílu dokazuje, že Mars bol pred miliardami rokov oveľa teplejšia a vlhšia planéta.

Vozidlo našlo objav v oblasti nazvanej Cape York, ktorá leží na okraji 22 metrov dlhého kráteru Endurance. Šéfovia misie teraz robota poslali po hrebeni krátera do oblasti prezývanej Solander Point. Tam by sa mali nachádzať ďalšie skaly, obsahujúce ílové materiály.

Vozidlo Opportunity už v skutočnosti presluhuje. Vedci ho však chcú nechať na Marse dovtedy, dokedy to bude možné. „Na Marse panuje veľmi nepriateľské prostredie, v ktorom by mohlo vozidlo každú chvíľu úplne skolabovať. Preto každý ďalší deň jeho fungovania považujeme za dar,“ poznamenal John Callas, projektový manažér misie Opportunity.