Tesne okolo Zeme preletel 130 000 ton vážiaci asteroid

Išlo o najbližší dopredu pozorovaný asteroid takej veľkosti. Najmenej do roku 2134 nám od neho žiadne nebezpečenstvo nehrozí.

Tesne okolo Zeme preletel 130 000 ton vážiaci asteroid

Ilustračná fotografia, zdroj: nasa.gov

V piatok 15. februára preletel popri Zemi asteroid, označený ako 2012 DA14 s priemerom 45 metrov a hmotnosťou okolo 130 000 ton. K zemskému povrchu sa priblížil na vzdialenosť asi 27 700 km.

Zaujímavý je tým, že ide vôbec o najbližší asteroid podobnej veľkosti , aký bolo kedy dopredu predpovedaný.

Podľa NASA preletí v takejto blízkosti k Zemi podobne veľký asteroid priemerne každých 40 rokov a každých asi 1 200 aj dopadne na Zem.

Ešte pred preletom asteroidu vydal správu Astronomický ústav SAV o tom, že nám žiadne nebezpečenstvo nehrozí.

„Niekedy v budúcnosti k tomu určite dôjde, tak ako sa stalo už niekoľkokrát v minulosti, ale 15. februára 2013 môžeme spať pokojne,“ povedal zástupca riaditeľa Astronomického ústav SAV Ján Svoreň.

V čase najväčšieho priblíženia, bol najlepšie pozorovateľný z Indonézie, zo Slovenska len pomocou malého ďalekohľadu.

Asteroid objavilo vo vzdialenosti 4,3 milióna kilometra observatórium, ktoré sa nachádza v andalúzskych kopcoch na juhu Španielska.

V okolí Zeme sa pohybuje približne 500 000 rovnako veľkých asteroidov, ako je tento. Objaviť sa nám zatiaľ však podarilo menej ako 1 percento z nich.

Hrozí nám nebezpečenstvo v budúcnosti?

Podľa NASA by sa prípadný dopad na Zem dal porovnať s tzv. tunguskou udalosťou na Sibíri z roku 1908, kam dopadol len o niečo menší  asteroid, ktorý zničil les na ploche 2 200 kilometrov štvorcových.

Existovala istá, ale len malá šanca, že sa asteroid zrazí s niektorou z družíc, nachádzajúcich sa na orbite.

Asteroid 2012 DA14 sa k nám v budúcnosti vráti. Najbližšie v roku 2046, vtedy sa k nám však priblíži už „len“ na vzdialenosť  1 500 000 km.

„Takéto malé vesmírne teleso silno podlieha vplyvu okolitých telies. Preto jeho dráhu nemožno spoľahlivo predpovedať na veľa rokov dopredu,“ vysvetľuje Svoreň. „Zatiaľ však vieme určite, že najmenej do roku 2134 Zemi od neho žiadne nebezpečenstvo nehrozí,“ dodáva.

Paradoxne v deň preletu dopadol na Zem v blízkosti ruského Čeľabinsku zvyšok iného asteroidu, ktorý zranil asi tisíc ľudí a spôsobil značné materiálne škody.