Veda na webe: Ako na deti? Vyrobte im tornádo

Zuzana Vitková

Vyrobiť doma bublajúcu sopku či tornádo znie zaujímavejšie, ako učiť sa naspamäť abstraktné poučky z učebnice. Dnešná Veda na webe je preto o tom, ako spraviť vedu zábavnejšou pre deti a pobaviť pri tom aj seba.

Veda na webe: Ako na deti? Vyrobte im tornádo

Aj škrob má svoje tanečné pohyby. Zdroj: youtube.com/bendhoward

Domáce experimenty
Prinieslo vaše dieťa domov štvorku z fyziky? Namiesto otázky, či chce v dospelosti kopať kanály mu nepochopený jav vysvetlite pokusom. Nie každé dieťa má šťastie na inšpiratívneho učiteľa a ťažko pochopiteľné vzorce mu môžu prírodné vedy znechutiť.

Dlhý zoznam experimentov, ktoré vysvetľujú nielen fyziku nájdete na stránke sciencebob.com. Stránku tvorí známy americký popularizátor Bob Pflugfelder, ktorý sa pravidelne prezentuje zábavnú vedu v médiách aj na školách. Okrem podrobných návodov na prípravu experimentov vám vysvetlí aj vedecké pozadie javu a občas do textu „prepašuje“ aj nejaký ten vzorec.

Ak ste lenivý urobiť si pokus s doma vyrobenou lávovou lampou sami, na stránke si môžete pozrieť video z jeho priebehu. Ďalšou výzvou stránky je jazyk. Keďže ide o americkú stránku, všetky texty sú v angličtine, a tak si návody budete musieť preložiť sami, alebo si na pomoc zavolať nejaký slovník.

Škola hrou
Online hry nemusia byť len stratou času. Stránka knowledgeadventure.com ponúka na výber desiatky náučných hier, v ktorých si deti (aj dospelí – my sme ich tiež poctivo otestovali), môžu vyskúšať základy kinetiky, matematiky, či geografie. Hry sú rozdelené do kategórií podľa vedy, veku, alebo triedy, do ktorej dieťa chodí.

Jedinou nevýhodou je, že vedecké javy v hrách nie sú bližšie popísané a tak dieťa síce vie, že si pri love zlatých balvanov musí predstaviť správny uhol, ale nevie prečo to tak je.

Videli ste už tancujúci kukuričný škrob?

zdroj: youtube.com

Máte pocit, že toto podivné video by ste mohli sledovať dlhšie ako lávovú lampu? Vyrobte si ho doma a nechajte „postavičky“ tancovať na vašu obľúbenú pesničku. Hlavnou ingredienciou je kukuričný škrob a hlavným nástrojom subwoofer. Návod ako si takéto divadlo môžete urobiť doma nájdete tu.

Na chvíľu technikom
Nechce sa vám prekladať texty z angličtiny? Kliknite si na stránku veda-hrou.cz. Je určená pre trochu staršie deti ako v predchádzajúcom prípade a je zameraná na technické vedy, hlavne na „stojárinu“.

Na stránke nájdete metodické listy k pokusom ako „výroba lepidla na plasty“, či „naprogramuj si vlastného robota“. Opäť si však môžete zvoliť aj ľahšiu cestu a pozrieť si iba video. Okrem pokusov sú na stránke aj popularizačné články, kvízy, či profily významných českých technikov, no dizajn aj interaktivita stránky nie sú až také pútavé ako v predchádzajúcich prípadoch.

Zábavnú slovenskú stránku s vedeckými hrami a experimentami sme bohužiaľ nevypátrali. Ak viete o nejakej, ktorú sme si nevšimli, dajte nám aj ďalším čitateľom o nej vedieť do komentárov. Ďakujeme :) .