Vedci dokážu čítať ľudské sny

Japonskí vedci oznámili, že objavili spôsob, ako čítať ľudské sny. Použili na to metódu magnetickej rezonancie. Trafili sa v šiestich z desiatich prípadov.

Vedci dokážu čítať ľudské sny

Ilustračná fotografia, zdroj: flickr.com, Andrew.Beebe

Experti z laboratória počítačovej neurovedy v západojaponskom Kjóte vyhlásili, že sa im po prvýkrát v histórii podarilo dekódovať nočné snenie človeka. Svoje poznatky zverejnili v časopise Science.

Sny sú vôbec pre vedcov zaujímavým teritóriom. „Už dlho sa ľudstvo zaujíma o sny, ale doteraz poznal ich obsah len ten, komu sa snívali,“ povedal vedúci výskumného tímu Jukijasu Kamitani.

Jeho tým sledoval pri výskume sny troch dobrovoľníkov. Pomocou magnetickej rezonancie sa vedcom podarilo zistiť, ktorá časť mozgu bola v prvých okamžikoch spánku aktívna.

Následne dobrovoľníka prebudili a vyzvali ho popísal svoj sen. Tento proces zopakovali u každého dvestokrát. Odpovede dobrovoľníkov potom porovnali s mapami mozgu, ktoré vytvorila magnetická rezonancia.

Z výsledkov vedci zostavili tabuľku mozgových aktivít a zodpovedajúcich objektov rôznych kategórií (knihy, osoby, potrava, nábytok, vozidlá), ktoré sa objavili v snoch.

Podľa tabuľky sa potom pokúsili hádať sny týchto dobrovoľníkov. Úspešnosť tohto experimentu bola šesťdesiat percentná.

Mark Stokes, ktorý sa zaoberá kognitívnou neurovedou na Oxfordskej univerzite označil japonský výskum za „vzrušujúci“ projekt, ktorý ľudstvo približuje k strojom na čítanie snov.

„Taký vynález je síce ešte veľmi vzdialený, ale v podstate nie je dôvod, prečo by nemohol fungovať. Problémom je, ako vytvoriť systematické mapovanie činnosti mozgov a snov. Aj keby sa to však podarilo, taký systém by nefungoval u každého jedinca,“ citoval Stokesa spravodajský server BBC News.