Vladimír Zajac

Ústav experimentálnej onkológie SAV
Slovenská akadémia vied

onkológ

Štúdium: Prírodovedecká fakulta UK Bratislava, 1973

Pracoviská a významné funkcie: Ústav expe-rimentálnej onkológie SAV (od 1973, 1991 - 2007 vedúci oddelenia)

Najdôležitejšie výsledky: Zavedenie nových, molekulových metód v diagnostike leukózy hovädieho dobytka v rámci celej Československej republiky, Zavedenie presympto-matickej diagnostiky dedičnej formy rakoviny hrubého čreva (FAP - familiárna adenomatózna polypóza) a dedičnej formy rakoviny prsníkov a vaječníkov v rámci celého Slovenska; Poznatky a skúsenosti z molekulových diagnostík využité v štúdiu funkcie APC génu, ktorého mutácie sú induktorom nádorového procesu u FAP; Predpoklad, že za zárodočné mutácie v APC géne sú zodpovedné aj mikróby v intestinálnom trakte; Potvrdená veľká schopnosť niektorých kmeňov baktérií pacientov s kolorektálnymi problémami, ako aj HIV/AIDS pacientov internalizovať ľudské bunky; U HIV/ AIDS detekované HIV-podobné sekvencie v ich intestinálnych baktériách.

Časopisecké publikácie, monografie, patenty, ohlasy: 58/1/2/102; Najdôležitejšie publikácie: Zajac, V., Kirch- hoff, T., Levy, E., R., Horsey, S., W., Miller,A., Steichen-Gersdorf, E., Monaco, A., P.: Characterization of an X;17(q12;p13) translocation breakpoint in a female patient with Hypomelanosis of Ito and choroid plexus papilloma. Eur. J. Hum. Genet. (1997), 5, 61- 68; Zajac, V., Števurková, V., Mátelová, L., Ujházy, E.: Detection of HIV-1 sequences in intestinal bacteria of HIV/AIDS patients. Neuroendocrinology Letters (2007), 28, 5, 591-595