Objavili ďalšie planéty, na ktorých by mohol existovať život

Vesmírny teleskop Kepler amerického Národného úradu pre letectvo a vesmír (NASA) objavil dve planéty, ktoré sa podobajú na Zem. Stali sa tak kandidátmi na možný výskyt života.

Objavili ďalšie planéty, na ktorých by mohol existovať život

Ilustračná fotografia, zdroj: nasa.gov

Obe planéty sú len o niečo väčšie ako Zem. Obiehajú okolo tej stej hviezdy. Vzhľadom na vzdialenosť od hviezdy, by sa na nich mohla podľa astronómov vyskytovať voda v kvapalnom stave a teda aj život. Vedci správu zverejnili v časopise Science.

Vedúci programu Kepler William Borucký tvrdí, že ide o dvoch zatiaľ najlepších kandidátov na obývateľné planéty, aké do tejto chvíle objavili. Iné telesá nespĺňali všetky kritériá pre existenciu života.

Problém bola doteraz najmä vzdialenosť od vlastnej hviezdy - príliš blízke planéty boli horúce a príliš vzdialené planéty zase chladné. Ak aj planéta okolo hviezdy krúžila vo vhodnej vzdialenosti, bola zase príliš veľká.

Kepler-62-e a Kepler-62-f, ako ich vedci zatiaľ nazvali, sú ako dvojčatá. Ich vzájomná vzdialenosť je menšia ako je vzdialenosť medzi Zemou a Marsom. Borucký vyhlásil, že kým Kepler-62-e pripomína Havaj, Kepler-62-f je o niečo chladnejší a podobá sa na Aljašku.

Nové výzvy

Podľa serveru Space.com niektorí vedci vyzývajú, aby sme prehodnotili priority vo výskume vesmíru. Ak chceme totiž nové svety skúmať podrobnejšie a nielen ich objavovať, potrebujeme kvalitnejšie prístroje.

Astronómovia nedávno uviedli, že šesť percent z približne 75 mld. hviezd menších a menej jasných ako je slnko má podľa všetkého okolo seba planéty, ktoré sú podobné Zemi. To by znamenalo minimálne 4,5 mld. možných obývateľných planét.

Kepler našiel od spustenia v roku 2009 viac ako 2700 potenciálnych cudzích svetov. Vedci zatiaľ stihli potvrdiť len 122, ale očakávajú potvrdenie cez 90 % z nich.

„Teraz prídu nové misie a prinesú nám viac informácií o týchto planétach,“ uviedol Borucký. „Veľký krok ale bude, keď začneme po prvýkrát merať zloženie atmosfér. To ale bude technicky veľmi ťažká úloha,“ dodal.